De principes van Design Thinking
"De gebruiker staat centraal." Een veel gehoorde uitspraak van designers en developers. Maar wat houdt dat precies in? En hoe doe je recht aan deze uitspraak als je een oplossing ontwerpt voor een complex probleem? Dat is waar Design Thinking om de hoek komt kijken.
Design Thinking is een methode om complexe problemen, ofwel 'Wicked Problems', op te lossen. Bij het oplossen van deze problemen staat de menselijke aard van deze problemen centraal. Het kan gaan om een nieuw product, dienst of een nieuwe werkwijze.
De vijf stappen van Design Thinking
Design Thinking kan onderverdeeld worden in vijf stappen.
Stap 1. Inleven
Je leeft intensief mee met de stakeholders van de oplossing. Hiervoor gebruik je verschillende methoden om tot de kern van hun probleem te komen, zoals interviews, participatieonderzoek en A Day In The Life. Probeer niet in oplossingen te denken, maar puur naar de wensen en behoeften te kijken van de gebruikers.
Stap 2. Probleem definiëren
Nadat je empathisch gezien in de stakeholders bent gedoken, vat je de gewonnen informatie samen. Je doet dit aan de hand van Empathy Maps & Customer Journeys. Uit deze analyses kan je het centrale vraagstuk / probleemstelling definiëren.
Stap 3. Ideeën genereren
Door middel van brainstormen en andere idee generatie technieken verzin je zo veel mogelijk oplossingen voor het centrale vraagstuk. Denk hierbij aan Brainstormen & Morfologische kaarten. Het is belangrijk om out of the box te denken. Alles kan en mag.
Stap 4. Prototype
De ideeën die wij bedacht hebben werken wij uit in snelle, goedkope en tastbare prototypes.
Stap 5. Testen
De gemaakte prototypes testen wij bij de gebruiker. Omdat wij deze prototypes tastbaar maken betrekken wij de stakeholders actief bij het Design Thinking proces. Wij verzamelen feedback en kijken wat goed is en wat beter kan. Vervolgens maken wij iteratieslagen totdat wij de beste oplossing hebben voor het centrale vraagstuk. De ontwikkeling van een MVP kan een slimme volgende stap zijn.
Zoals in het diagram te zien is volgen de stappen elkaar op in een double diamond vorm. Dit houdt in dat de informatiestromen die bij Design Thinking komen kijken groter en kleiner worden. In designer-jargon spreekt men ook wel van divergeren (groter worden) & convergeren (kleiner worden). Bij de inleving fase verzamelen we veel informatie, en in de definieer fase convergeren we deze informatie tot een enkel vraagstuk. Vervolgens verzamelen we veel ideeën om het vraagstuk op te lossen, die we weer gieten in enkele prototypes die we testen bij de stakeholders.
Lees de andere artikelen
- Kennis
Hoe testen wij onze producten?
Wij testen onze producten uitvoerig op verschillende browsers en devices. Wij leggen uit hoe we dit doen en hoe het proces van testen eruit ziet.
- Cultuur
Lancering TTT.AI website: een terugblik
TTT-AI richt zich op het creëren van meer AI-based start-ups. Dit doen ze met een samenwerking van tien universiteiten en universitaire medische centra. Wij hielpen hen met de ontwikkeling van een nieuwe website. Wij blikken terug op het project en de uitdagingen met communicatie adviseur Jolanda Frese van de Universiteit van Amsterdam.