Een introductie in Content Management Systemen

Bij de ontwikkeling van onze hoogstaande websites, koppelen wij altijd een maatwerk Content Management Systeem (CMS). Wat is een CMS? Wat maakt een CMS goed? Hoe ziet dit er aan de achterkant uit? Dat vertellen wij je graag.

content-management-system-1.png

Wat is een CMS?

Een website is constant in beweging. Na de lancering worden teksten, afbeeldingen, pagina’s en artikelen aangepast en toegevoegd. Omdat jij zelf natuurlijk niet graag in de broncode van de website wil knoeien, biedt een CMS uitkomst. Het is een omgeving waarin jij eenvoudig content aan je website kunt aanpassen. Ook als je geen technische kennis hebt.

Een CMS zorgt er dus voor dat jij zelfstandig het beheer van je website kunt uitvoeren. Je hoeft niet continu aan de lijn te hangen met jouw digitale bureau voor het aanpassen, toevoegen of verwijderen van content. Wel zo fijn.

Wat maakt een CMS goed?

Een goed CMS wordt volledig op maat ingericht. Op die manier zorgt het ervoor dat jij volledige controle hebt over de inhoud van jouw website. Wij geloven dat een goed CMS bestaat uit de volgende punten:

  • Het wordt ingericht op basis van jouw wensen. Standaard oplossingen zorgen voor limitaties. Daarom richten wij het CMS volledig op maat in,
  • Een eenvoudige interface zorgt ervoor dat jij gemakkelijk de weg kunt vinden. Eenvoud zorgt voor overzicht en bespaart tijd. Het mag geen extra vragen oproepen,
  • Een goed CMS is niet foutgevoelig. Aanpassingen in het CMS mogen in geen enkel geval zorgen voor onverwachte resultaten aan de voorkant van de website. Jouw CMS is dus ‘hufterproof’,
  • Het CMS wordt schaalbaar opgezet. Dit betekent dat er op ieder moment nieuwe functionaliteiten kunnen worden toegevoegd aan het CMS.

Hoe kiezen wij het juiste CMS?

Er is een flink aantal CMS’en beschikbaar in de markt. En wij hebben er flink wat gebruikt. Enkele van onze favorieten zijn Strapi, Prismic, Statamic en Twill. Ook WordPress kan voor bepaalde oplossingen uitkomst bieden. Stuk voor stuk fijne systemen die draaien op onze Laravel back-end. Ieder CMS heeft zo zijn eigen voordelen.

De keuze voor het juiste CMS begint bij het in kaart brengen van de wensen. Dit doen wij voorafgaand aan de ontwikkeling van een nieuwe website. Op basis van deze lijst kiezen wij een CMS die het beste past. Het kan natuurlijk voorkomen dat bepaalde complexe functionaliteiten niet binnen een CMS te realiseren zijn. In dat geval kiezen wij voor de ontwikkeling van een volledig op maat gebouwd admin dashboard.

Aanpassingen in het CMS mogen in geen enkel geval zorgen voor onverwachte resultaten aan de voorkant van de website. Jouw CMS is dus ‘hufterproof’.

Hoe ziet een CMS er aan de achterkant uit?

Laten we dit artikel als voorbeeld nemen, voor het geval je je afvraagt hoe wij dit geplaatst hebben. Voor onze eigen website hebben wij gekozen voor het Strapi CMS.

Onderstaande screenshots laten zien hoe de verschillende contentblokken op deze pagina in het CMS zijn toegevoegd.

content-management-system-1.png
content-management-system-2.png
content-management-system-3.png
content-management-system-4.png

Een headless CMS

In het geval van een headless CMS wordt de content opgeslagen en beheerd via de back-end, losgekoppeld van de front-end. In plaats van dat het CMS de content rechtstreeks naar de gebruiker levert, biedt een headless CMS een API (Application Programming Interface) waarmee ontwikkelaars toegang hebben tot de content.

Ben jij benieuwd hoe een maatwerk CMS jou kan helpen? We denken graag mee.